قدس آنلاین؛ ، LPG سوخت شماره یک جایگزین در اتحادیه اروپا است و تعداد بیش از ۸ میلیون وسیله نقلیه LPG سوز و ۳۱۰۰۰ جایگاه سوختگیری اتوگاز (LPG مصرفی خودرو) در اروپا وجود دارد. تمیز، ایمن و در دسترس بودن این سوخت از مزایای آن به شمار میرود. در چند سال گذشته، در پاسخ به نگرانیهای مربوط به کیفیت هوای شهری، مقامات ایتالیایی اقداماتی را برای ترویج استفاده از سوختهای گازی از جمله LPG در وسایل نقلیه انجام دادهاند. در حال حاضر بعد از لهستان، ایتالیا دومین بازار بزرگ اتوگاز در اروپا را در اختیار دارد.
* ۴۶ درصد از LPG مصرفی در ایتالیا به عنوان سوخت خودروها مصرف میشود
ایتالیا جزو نخستین کشورهایی است که در دهه ۱۹۵۰ از LPG به عنوان سوخت خودرو استفاده کرد. در سال ۲۰۰۱ استفاده از اتوگاز در این کشور به ۱.۴ میلیون تن در تعداد یک میلیون و سیصد هزار دستگاه خودرو رسید و به مرور این مقدار کاهش یافته تا اینکه در سال ۲۰۰۷ به کمتر از ۱ میلیون تن رسید. به لطف مالیات کم این سوخت و مالیات زیاد دیگر سوختها، دوباره از سال ۲۰۰۸ استفاده از این سوخت شروع به افزایش کرد. تقاضای استفاده از اتوگاز در سال ۲۰۱۶ به ۱.۷ میلیون تن در سال رسید و همچنان در حال گسترش است (شکل ۱). اکنون ۴۶ درصد از LPG مصرفی در ایتالیا در خودروها مصرف میشود.
شکل ۱- مقدار مصرف اتوگاز و تعداد خودروهای LPG سوز ایتالیا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸
بنابر آمارهای انجمن جهانی ال.پی.جی (World LPG Association) تعداد خودروهای LPG سوز در ایتالیا در سالهای اخیر افزایش یافته و در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۲.۵ میلیون دستگاه رسیده است. تعداد جایگاههای سوختگیری اتوگاز ایتالیا نیز در حال افزایش است و اکنون ۱۲۰۴ جایگاه گازمایع در این کشور وجود دارد.
فقط در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تعداد ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو با سوخت اتوگاز در ایتالیا به فروش رسید که ۱۶ شرکت خودروسازی در مجموع ۵۱ مدل خودرو LPG سوز را به بازار عرضه کردند. کشور ایتالیا خود یکی از مهمترین کشورهای سازنده موتور LPG سوز و کیت تبدیل موتور بنزینی به دوگانه LPG است.
*سیاستهای تشویقی دولت ایتالیا برای سوزاندن سوخت پاک اتوگاز
اتوگاز در ایتالیا به طور سنتی و بدون سیاستهای اولیه مورد مصرف قرار گرفت. هرچند که این کشور LPG مورد نیاز خود را وارد میکند و تولید این سوخت در این کشور ناچیز است (واردات LPG این کشور در سال ۲۰۱۵، بیش از ۲.۲ میلیون تن بوده است). اما در سالهای اخیر دلیل اصلی تشویق دولت به استفاده از اتوگاز نگرانیهای زیست محیطی است. دلیل گرایش صاحبان خودرو به این سوخت نیز ارزان بودن آن است. قیمت اتوگاز در ایتالیا ۴۲ درصد قیمت بنزین و ۴۵ درصد قیمت گازوییل است.
در این راستا رضا رحیمی کارشناس نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: «علاوه بر قیمت ارزان این سوخت، دولت نیز کمک هزینههایی به صورت دورهای برای تبدیل خودروهای با سوخت تک به دوگانهسوز با سوخت LPG، به صاحبین خودروها اختصاص میدهد. برای مثال در سال ۲۰۱۴، مبلغ ۶۴ میلیون یورو بدین منظور اختصاص یافت».
جایگزینی خودروهای LPG سوز در ایتالیا یکی از طرحهایی است که انتظار میرود درباره بهبود کیفیت هوا تا آخر سال ۲۰۲۰ عملی شود تا غلظت ذرات PM۱۰ را به نصف کاهش دهد. شورای منطقه پیدمونت ایتالیا نیز با همین هدف در سال ۲۰۱۹ مصوبهای را تصویب کرده است که بر اساس آن ۷.۵ میلیون یورو برای تبدیل یا تعویض خودروهای بنزینی و دیزلی با LPG و CNG پرداخت شود.
رضا رحیمی در ادامه به اشاره به جایگاه LPG و CNG در ایتالیا اظهار داشت: «گاز طبیعی در اروپا و کشوری مثل ایتالیا به فراوانی کشور ایران نیست. بنابراین برای گازسوز کردن خودروها در این کشور نیاز به واردات گاز دارند. از آنجایی که واردات گاز مایع برای آنها اقتصادیتر از گاز طبیعی است، بنابراین گسترش استفاده از LPG در خودروها بیشتر از CNG است. هر چند که تعداد خودروهای CNG سوز در ایتالیا نیز کم نیست و در سال ۲۰۱۸ آمار خودروهای CNG سوز در این کشور یک میلیون دستگاه است».
با این تفاسیر طبیعی است که خودروهای CNGسوز در ایران باید گسترش پیدا کنند اما LPG نیز طرفداران خاص خود را در بین صاحبین خودروها دارد و بسیاری از افراد هستند که حاضر به استفاده از CNG در اتومبیل خود نیستند. بنابراین میتوان با سیاستهای تشویقی و قیمتگذاری، خودروهای دوگانه LPGسوز را جایگزین خودروهای بنزینی کرد و جایگاههای رسمی و مجاز سوختگیری برای آنها در نظر گرفت.
انتهای پیام/
نظر شما